Régóta bosszant, hogy a magyarországi kalandparkok egy részét szakszerűtlenül építik ki, és üzemeltetik. Sajnos a hétvégén bekövetkezett csillebérci kalandparkban bekövetkezett baleset is erre felhívta a figyelmet… (Mivel arról még nincs információnk, hogy anyaghiba miatt történt, de ettől függetlenül is sok a gond!)
A kalandparkot használó gyerekek, és felnőttek nem értenek sem a kötéltechnikához, sem az alpintechnikához sem, de ez nem is gond, ők csak élvezik, és ez lenne a normális…holott a szakemberek figyelmeztetnek a sok munkavédelmi, és építési hiányosságokra, és szabálytalanságokra…
A kalandpályákon animátorok segítik a résztvevőket. Nekik nincs ipari alpinista végzettségük. Véleményem szerint aki a kalandpályán oktat, a magas kötélpálya elemeket felügyeli ilyen veszélyes üzemben, ahol emberi életek múlnak, ott kötelező lenne az ipari alpinista végzettség. Csakhogy ezt a jogszabály nem írja elő…
Arról nem is beszélve, hogy akadhat olyan résztvevő, aki bepánikol, vagy kisebb baleset miatt nem tudja folytatni a pályát, akkor őt le kell menteni. Nyilván erre vannak mentési tervek, de ha az illető nem pódiumon áll, hanem a drótakadályon, akkor innen a legnehezebb a mentés. Elvárható lenne, hogy mindenki tudjon társat menteni a kötélpálya bármely részéről alpintechnikával…
Kalandparkot üzemeltetni az OKJ ipari alpinista végzettséggel lehet, ez nem azt jelenti, hogy a cégvezetőnek kell lennie ilyen képzettségének, hanem valakinek a cégből, aki a helyszínen is tartózkodik a kalandparkban! Ez sok helyen hiányzik…így volt ez a csillebérci kalandparkban is, ahol már több ízben, legutóbb tavaly kapott bírságot a Challenge Forever Kft.- Tóth Barna vezetésével.
Nem kifejezetten szeretném ezt az egy céget kiemelni, de ők építik, és építették Magyarországon a legtöbb kalandparkot, így ebben a cégben kellene lennie a legmagasabb szakmaiságnak!
De sajnos a pénz felülírja a biztonságot…
Ezen a kalandpályán a szokásos kalandparki becsípődés, kisebb égési sérülésektől eltekintve több kisebb baleset is volt már…
Példaként említve a barlangszerű akadályokon való átbújáskor miután sokadik gyerek szerzett fejsérülést, akkor lett előírva a sisak…
Hogy egy 3, 5 m magas hálón kell-e beülőt viselnie a résztvevőknek? (Ugye ez szakadt le)
Tóth Barna arra hivatkozik, hogy a játszótéren sincs biztosítás…
Ezen nyilván lehet vitatkozni, bár én azt gondolom, hogy egy játszótéren minden szülő vigyázz a saját gyerekére, de egy kötélpályán az üzemeltető felelőssége, így szükséges lett volna a beülőhevederzet, és a kantár használata…
Hogyan ellenőrzik a kalandpályát naponta?
Itt ugye minden nyitás előtt a pályát ellenőrizni kell, ami nemcsak egy egyszerű bejárást jelent, hanem a drótkötél állapotvizsgálatát szemrevételezéssel, valamint kifejezetten a biztosító drótkötelek kötéseit, valamint a felszereléseket is!
Sok kalandpályán csak végigmegy valaki a pályán, és ellenőrizve volt…, de ez csak az egyik gond, a másik ha szólnak a problémáról az üzemeltetőnek, de Ő nem tesz semmit… A csillebérci kalandpályával kapcsolatban több ilyen esetről is tudunk, bár azt még nem tudni, hogy a bekövetkezett baleset ennek tudható-e be?
Kifejezetten a legveszélyesebb pályának tartja a szakma a csillebérci pályát, így vagyok ezzel magam is… A játékok alkalmasságát igazoló dokumentumok lejárata miatt is kapott már bírságot a park.
Hogy engednek működni egy ilyen veszélyes üzemet???
A válasz sajnos egyszerű… A hivatalok egymásra mutogatnak, és nem történik semmi…
Véleményem szerint a balesetben a hivatalok éppolyan hibásak, mint maga az üzemeltető cég…Csak a szegény gyerekeket, és a szüleiket sajnálom, rajtuk csattant az ostor…
A vég kifejlett még várat magára, talán lesz szigorítás remélhetőleg, de egyben biztos vagyok, nem az üzemeltető viszi el a balhét…
Az is lehet, hogy jelen baleset anyaghiba miatt következett be, de egy dolog tény a biztonság rovására megy a spórolás, és a nemtörődömség! Ennek kellene véget vetni!
Ki vagyok én, hogy bírálok másokat?
Nem bírálok, ezek tények, és a saját meglátásom.
20 éve ipari alpinistaként dolgozom, OKJ ipari alpinista végzettséggel, mobil kalandparkokat építek, outdoor tréner, a Magyar Barlangi Mentőszolgálat akcióvezetője…
Csak egy biztonságosabb jövőt szeretnék…
Nem szeretném, ha jönne egy újabb baleset… 🙁
Ez szép volt, jól összeszedted! De az anyaghibát hagyjuk már… Amire fel engedünk 10 óvodást, az bírjon már ki egy elefántot.
” A vég kifejlett” na, az a legszebb. 🙂